عادل الساعدی، مدیرکل شرکت دولتی حمل و نقل مسافران و هیات های وزارتخانه، گفت که اتوبوس های جدید بخشی از تلاش های وزارت ترابری برای پاسخگویی به خواسته های حمل و نقل عمومی، بویژه طی ساعات کاری رسمی است و جابجایی شهروندان را تسهیل می کند.
وی به موطنی گفت که اخیرا وزارتخانه 180 عدد از 260 اتوبوس دوطبقه را که تحت یک قرارداد 50 میلیارد دیناری (43 میلیون دلار) به آلباهاوس، یک شرکت عراقی-اردنی متخصص ساخت اتوبوس های مسافربری، سفارش داده بود تحویل گرفته است.
الساعدی گفت: اولین سری تحویل داده شده و اکنون پلاک آن ها پیش از ورود به خدمت رسانی در حال نصب است.
وی افزود که اتوبوس های باقیمانده در راه هستند و قرار است در روزهای آینده برسند.
وی گفت که در حال حاضر این شرکت 250 اتوبوس دارد که در 42 مسیر در محله های بغداد کار می کنند. با ورود اتوبوس های جدید به خدمت، تعداد کل مسیرهای فعال به بیش از 60 مسیر می رسد و مناطق مسکونی جدیدی را در حومه پایتخت که قبلا خدمات رسانی نمی شد پوشش می دهد.
مسیرهای جدید برای اتوبوس ها آماده است
الساعدی گفت که وزارتخانه از طریق همکاری با فرماندهی عملیات امنیت بغداد، اداره کل ترافیک و شورای شهرداری، توانست موانع بسیاری را برای حرکت اتوبوس های جدید در برخی از مسیرها برطرف کند.
وی گفت: مشکلات مربوط به چاله ها، برآمدگی ها و ترافیک و ایست های امنیتی در تعدادی از خیابان های اصلی وجود داشت که بر ایمنی اتوبوس ها تاثیر می گذاشت و حرکت آنها را محدود می کرد.
وی افزود: از طریق همکاری با طرف های مربوط توانستیم بر آن موانع فائق آییم و حالا خیابان ها پاک و برای اتوبوس ها آماده است.
الساعدی گفت که وزارتخانه قصد دارد سال آینده حدود 800 اتوبوس برای کار در مسیرهای عادی بین استان ها وارد کند. وی افزود 12 پیشنهاد از جانب شرکت های بینالمللی که بین آن ها کشورهای آلمان، فرانسه و سوئد به چشم می خورد، ارائه شده است.
کریم نوری، مشاور رسانه های وزارت ترابری، به موطنی گفت: اتوبوس های جدید مشخصات فنی جدید و کیفیت بالایی دارند و مجهز به تمام وسایل راحتی مسافران، نظیر تهویه مطبوع و گرمایشی، تلویزیون و صندلی های راحت و همچنین سیستم بلیط الکترونیک، دوربین های نظارتی و سیستم رهیاب جی پی اس هستند.
نوری گفت: این اتوبوس ها در مسیرهایی که مرکز بغداد را به مناطق دورافتاده با تراکم جمعیت زیاد وصل می کند حرکت می کنند، نظیر شهرک صدر، الکاظمیه و الاعظمیه و همچنین خط ویژه ای برای حمل دانشجویان به کالج و دانشگاه ها.
وی گفت که قیمت بلیط این اتوبوس ها یارانه دارد و بیش از 500 دینار عراق (0.43 دلار) برای یک مسیر نخواهد بود.
احسان العوادی، عضو کمیته بازسازی و خدمات مجلس، تلاش های وزارت ترابری را برای مدرنیزه کردن و توسعه این ناوگان با کمک اتوبوس های خطی و مسافری ستود.
وی به موطنی گفت: ما در کمیته خدمات از تلاش های این وزارتخانه حمایت می کنیم و برای تلاش هایش درانرژی بخشیدن دوباره و ترفیع ناوگان این اتوبوس ها که بخاطر کارآمدی بالا و مشخصات پیشرفته خودشان شناخته شده هستند ارزش قائلیم.
العوادی گفت که وی امیدوار است اتوبوس های اضافی در مسیر بین استان ها شروع به کار کنند.
وی گفت: این قدمی است که به حمایت از شهروندان کم درآمد کمک می کند و ابزاری راحت برای سفر آن ها فراهم می آورد.