رایزن بازرگانی ایران در عراق مطرح کرد
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان در انتظار این هستند که مشتری کار تبلیغ، توزیع و خدمات پس از فروش را انجام بدهد، گفت: این روش در بازار داخلی نیز با شکست مواجه میشود.
خبرگزاری فارس: چراغ خاموش تبلیغات کالاهای ایرانی در بازار عراق
ابراهیم محمدرضازاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: گسترش روابط اقتصادی با عراق مستلزم راهبردها و استراتژیهایی از سوی جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: تقویت نگرش اقتصادی به روابط دوجانبه و اصالت توسعه اقتصادی از مهمترین راهبردهایی است که دولتمردان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
به گفته محمدرضازاده، سیاست و فرهنگ باید در خدمت توسعه اقتصادی باشند و اگر غیر از این باشد، منابع ما هدر خواهد رفت و به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق خاطرنشان کرد: 6 سال متوالی است که مقام معظم رهبری سالها را با نامها و جهتگیری اقتصادی نامگذاری میکنند.
وی تاکید کرد: باید بررسی کرد که آیا بودجه توسعه تجارت خارجی، جهتگیری مسئولان و بودجه بخش اقتصادی کشور در مقایسه با سایر بخشها در کل بودجه در راستای تحقق توسعه اقتصادی بوده یا نبوده است.
*اغلب موانع صادراتی بهدلیل قوانین سختگیرانه است
ابن مسئول رفع موانع صادراتی را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: موانعی در داخل وجود دارد که بیشتر ناشی از قوانین دست و پاگیر است که باید بازنگری شود، مثلا خروج ماشینآلات برای انجام پروژههای خدمات فنی و مهندسی، مجوزهایی نیاز دارد که دریافت آن زمانبر است و یا دریافت ضمانتنامه ارزی و مجوزهای مربوطه زمان زیادی نیاز دارد که ممکن است اصل فرصت از دست برود.
وی ایجاد ممنوعیت صادراتی را موجب از دست رفتن مسیر تجاری ایجاد شده توسط صادرکنندگان دانست و افزود: مشتریانی که با بازاریابی و هزینه بسیار در طول زمان بهدست میآیند، یکشبه از دست میروند.
*پرداخت یارانه و محدودیت صادراتی از سوی دولت اقدامی متناقض است
محمدرضازاده تصریح کرد: دولت از یکطرف یارانه میدهد و از طرف دیگر برای جلوگیری از هدر رفتن این یارانه، محدودیت صادراتی وضع میکند. ندادن این یارانه منافعش بیشتر از دادن آن است.
این مسئول با بیان اینکه موازیکاری زیادی در دولت وجود دارد، یادآور شد: نهادهای موازی انرژی خود را صرف کارهایی میکنند که قبلا انجام شده است.
*ایجاد مدیریت واحد در مرزها
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق عنوان کرد: باید در مرز مدیریت واحد حاکم باشد، وگرنه سرعت انجام امور کم میشود و فرصتها را از دست میدهیم که ستادها برای ایجاد سرعت هستند و باید به آنها بها داده شود.
محمدرضازاده با تاکید بر اینکه شرکتها حرکت، برای صادرات تولید و مطابق قوانین تجارت بینالملل عمل کنند، ادامه داد: بعضی شرکتها منتظرند خریدار از درب کارخانه آنها کالا را بخرد.
این مسئول با اشاره به اینکه برخی تولیدکنندگان در انتظار این هستند که مشتری کار تبلیغ، توزیع و خدمات پس از فروش را انجام بدهد، افزود: این روش در بازار داخلی نیز با شکست مواجه میشود.
وی به به حمایت تعرفه واردات، یارانه انرژی و معافیتهای استانداردی و بهداشتی نسبت به نوع وارداتی در بازار داخلی اشاره کرد و هشدار داد: اگر تولیدکنندگان در بازار داخل نتوانند رقابت کنند، در بازار خارجی نیز قادر به رقابت با رقبای خارجی نیستند.
این مسئول با تاکید بر اینکه شرکتها باید در عراق دفتر تاسیس کنند، خاطرنشان کرد: ثبت شعبه، خدمات پس از فروش، تبلیغات و توزیع مویرگی برای حفظ بازار خارجی لازم است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق یکی از مشکلات فعلی را تبلیغات منفی در مورد ناامنی عراق و عدم اطلاعرسانی فرصتهای تجاری عنوان کرد.
*رسانهها ابزار توانمندی برای رونق صادرات هستند
وی اعلام کرد: رسانهها در شناساندن مزایای کالا و خدمات ایران در عراق، فرصتهای ناشی از این مزایا، تقاضای بازار عراق و جذب صادرکنندگان و تولیدکنندگان بزرگ کشورمان به عراق موثر خواهند بود.
محمدرضازاده با بیان اینکه بغداد منبع تغذیه تجاری حدود 60 درصد بازار عراق است، گفت: تولیدکنندگان در نخستین فرصت، کاتالوگ عربی تهیه و شرکتهای خدمات فنی و مهندسی، اسناد، رزومه و پروفایلهای خود را به عربی ترجمه رسمی کنند.
این مسئول به تولیدکنندگان توصیه کرد خود را به ارگانها و سازمانهای مرکزی و محلی مرتبط در عراق معرفی و مناقصات را دنبال کنند.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق تصریح کرد: فعالان عرصههای تولیدی و خدماتی اطلاعات خود را تحویل بدهند تا به متقاضیان و مراجعان ارائه شود و درخواستهای ارجاع شده در نخستین فرصت به آنها منعکس میشود.