تاخیر عمدی ارائه گزارش نتایج حفاری از سوی توتال


دولت لبنان همچنان منتظر گزارشی از کنسرسیوم شرکت‌های توتال انرژی، انی و قطر انرژی به رهبری توتال است تا درباره نتایج حفاری و اکتشاف در بلوک 9 جنوبی اعلام نظر کند. تاخیر توتال در ارائه گزارش، به گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌هایی که هنوز حقیقت آن آشکار نشده منجر شده است.

 

به گفته یک کارشناس ارشد، تاکنون در خصوص ارائه گزارش مورد انتظار «گروه انرژی توتال» از نتایج عملیات اکتشاف و حفاری در بلوک شماره 9 چیز جدیدی ارائه نشده است. یک منبع نفتی به خبرگزاری المرکزیه فاش کرد: گروه انرژی توتال ترجیح می دهد تا روشن شدن سرنوشت تحولات جنگ حزب الله با رژیم صهیوونیستی صبر کند.

دکتر ربیع یاغی شیمی؛ کارشناس امور انرژی معتقد است: توتال از سال 2018 تا امروز به فشارهای اسرائیل که مانع از نزدیک شدن آن به نقاط مرزی شمال اسرائیل و یا در مجاورت مرزهای دریایی اسرائیل شد، تسلیم شد. بنابراین توتال همانند بلوک 4 روند اکتشاف و حفاری را در بلوک 9 به تاخیر انداخته است.

وی افزود: این شرکت پس از این همه سال و پس از تعیین مرزهای دریایی لبنان و اسرائیل متعهد به تکمیل فعالیت نفتی خود شد. در ابتدا در نقاطی در 25 کیلومتری مرز دریایی با شمال اسرائیل حفر شد. بعد از دو ماه حفاری اعلام کردم که نتایج دلگرم کننده نیست!

وی تأیید می‌کند که لبنان هنوز گزارش فنی را دریافت نکرده است، به این معنی که توتال تحت فشار اسرائیل از هرگونه فرآیند استخراج یا اکتشاف در مناطق مجاور مرزهای دریایی در شمال اسرائیل یا مناطق مربوط به «میدان کارش» جلوگیری می‌کند. از اینجا باید بدانیم که “توتال” مردم لبنان را فریب داده است. متأسفانه طرف لبنانی فاقد تجربه و تخصص و پیشینه علمی و فنی است تا بتواند با یک تیم کاری بحث و مذاکره کند. بنابراین، «توتال» از این واقعیت که طرف لبنانی با موضوع اکتشاف، تکنیک‌های آن و همه چیز مرتبط با آن نا آشنا است، سوء استفاده می کند..

یاغی معتقد است: قراردادی که با توتال منعقد شده است، حق انحصاری تعیین نقاط حفاری و زمان آن را به توتال داده است و همه اینها بدون توجه به موضع طرف لبنانی که در تصمیمات مذکور شرکت نمی کند، واگذار شده است. بنابراین، اساساً یک “رویکرد ناقص” در تهیه پیش نویس قرارداد وجود دارد، زیرا فقط “توتال” و “کنسرسیوم شرکت های بین المللی” شامل “انی” و “قطر انرژی” پیشنهاداتی را ارائه کردند بگونه ای که این یک قرارداد “اجماعی” بود که در آن “توتال” شرایط خود را تعیین کرد و تجربه پایین طرف لبنانی در این پرونده باعث شد تا به “توتال” این امتیاز را بدهد که بدون توجه به منافع لبنان، بر اساس منفعت خود عمل کند.

گروه توتال در موضوع اکتشاف گاز در لبنان همچنان همان بازی را انجام می دهد که به نفع اسرائیل است و متاسفانه در لبنان، هیچ اراده و قدرتی برای مقابله با آن وجود ندارد.

https://lebanoneconomy.net/

پست بعدی

برگزاری مجمع عمومی انجمن زنان بازرگان لبنان (LLWB)

ی مه 12 , 2024
مجمع عمومی “انجمن زنان بازرگان لبنان” LLWB نشست سالانه خود را در تاریخ 24 آوریل به ریاست رئیس انجمن، کورین قیاما، و با حضور جوانا فرونتسکا؛ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در لبنان، اعضای انجمن و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار کرد. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در این […]

معرفی نویسنده

ابراهیم محمدرضازاده

رایزن بازرگانی ایران در لبنان و رایزن سابق ایران در عراق