رتبه لبنان در گزارش بانک سرمایه گذاری لبنان


   بانک سرمایه گذاری جهانی، گلدمن ساکس، لبنان را در بین 74 بازار نوظهور در رتبه 66 و در بین 12 کشور عربی در رتبه یازدهم در شاخص محیطی، اجتماعی و حکومتداری بازارهای نوظهور در سال 2024 قرار داد.

   لبنان در شاخص معیارهای پایداری محیطی، اجتماعی و نهادی(ESG))، بهتر از ساحل عاج، کامرون و پاکستان عمل کرد، در حالی که عملکرد ضعیف‌تری نسبت به گابن، اتیوپی و زامبیا در میان بازارهای نوظهور داشت. لبنان در سال 2024 امتیاز 5.09 را در این شاخص در مقایسه با امتیاز 5.3 سال 2023 و در مقایسه با میانگین امتیاز بازارهای نوظهور (6.22) و میانگین امتیاز کشورهای عربی (5.9) دریافت کرد. امتیاز لبنان کمتر از میانگین امتیاز کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با 6.37 امتیاز و میانگین امتیاز کشورهای عربی غیر خلیج فارس با 5.42 امتیاز است.

   در مقوله محیط زیست ذیل این شاخص، در کشورهای عربی، لبنان پس از بحرین و عمان، در جایگاه سوم قرار گرفت. این مؤلفه استفاده فعلی کشور از منابع طبیعی، میزان آلودگی و مصرف انرژی و همچنین خطرات زیست محیطی عمدتاً مربوط به تغییرات آب و هوایی را در بر می‌گیرد.

   در مورد مقوله اجتماعی که به مطالعه نابرابری در یک کشور می‌پردازد، از نظر اشتغال و دسترسی به منابع اولیه مانند دسترسی به خدمات سوخت پاک، پخت و پز و برق و همچنین سطح بهداشت و تغذیه جمعیت، لبنان از پاکستان، عراق و تاجیکستان جلوتر بود و پس از مصر، کامرون و نیجریه در میان بازارهای نوظهور قرار گرفت.

   این بانک (گلدمن ساکس)، از پایگاه داده بانک جهانی از شاخص های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی استفاده می‌کند و شاخص های خود را با متغیرهایی برای تولید شاخص تکمیل می‌کند. این شاخص شامل 26 متغیر است که به دسته‌های محیطی، شرایط اجتماعی و حکمرانی تقسیم می‌شوند. علاوه بر این، بانک امتیازات شاخص را با رتبه‌بندی دسته‌های ESG هر کشور در مقیاس صفر تا ۱۰ محاسبه می‌کند که امتیاز ۱۰ نشان‌دهنده بهترین عملکرد است. امتیاز کلی یک کشور میانگین وزنی یکسانی از امتیازات در سه دسته است.

   این بانک خاطرنشان کرد که آژانس‌های رتبه‌بندی به طور فزاینده‌ای دسته‌های ESG را هنگام انجام بررسی رتبه‌بندی و هنگام انجام اقدامات مربوط به وجوه دولتی در نظر گرفته‌اند. در متد بانک، نمرات ESG بالاتر برای رتبه‌بندی دولتی مطلوب است.

https://tinyurl.com/59ckyzhp

پست بعدی

وضعیت مطلوب امنیت غذایی لبنان

پ مه 9 , 2024
   هنگامی‌که جنگ غزه در 7 اکتبر سال گذشته آغاز شد، نگرانی‌های زیادی درخصوص گسترش دامنه جنگ به لبنان و حمله به فرودگاه و بنادر این کشور و به خطر افتادن امنیت غذایی در سطوح مختلف جامعه ایجاد شد. پس از بسته شدن چند ساعته فرودگاه بیروت در پی پاسخ […]

معرفی نویسنده

ابراهیم محمدرضازاده

رایزن بازرگانی ایران در لبنان و رایزن سابق ایران در عراق