وزارت کشاورزی اعلام نمود : بزودی یک کارخانه تولید لبنیات در کربلا که ارزش اقتصادی خوبی برای کشور میباشد ، توسط بخش خصوص تأسیس خواهد شد.
آقای مهدی القیسی وکیل فنی وزارتخانه با اشاره به دیداری که با آقای مجید احمدی نماینده شرکت کاله در عراق اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تمایل مشارکت در بخش خصوصی بازار و یا بخشهای عمومی و یا هردو را دارد ، و این مشوق خوبی است در رونق بخش اقتصاد و اشتغال زایی در کشور میباشد و در خصوص لبنیات نیز گفت که مواد اولیه شیر در این کارخانه ها تعبیه و بسته بندی و به بازار عرضه میگردد و شرکت کاله در پی سرمایه گذاری و تأسیس کارخانه لبنیات در جنوب کشور است و مسئولین وزارتخانه پیگیر تعیین زمین مناسب و مکان تأسیس و ساخت این کارخانه میباشند.
تحلیل رایزن بازرگانی:
از شرکت کاله میتوان بعنوان بهترین نمونه شرکت ایرانی پرنفوذ و ماندگار در بازار عراق نام برد.
باوجودی که کشورهای اروپایی و امریکایی از سرمایه گذاری در عراق امتناع میورزند ولیکن بیش از نیمی از عراق بویژه برای ایرانیان امن است و بدلیل وجود نفرت اکثریت تجار عراقی و مردم از خرید و تجارت با کشورهای متعاون با تروریستهای داعشی (ترکیه، عربستان و اردن) شوق و تمایل بی سابقه ای برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران ایجاد و با خرید محصولات ایرانی بویژه مواد غذایی استقبال خاصی میشود . ولیکن بدلیل عدم حضور شرکتهای ایرانی در عراق و موانع ارتباطی نظیر زبان، عملا قفسه های با کالاهای جایگزین سایر کشورها پر خواهد شد.
وجود مراکز عمده فروشی، مراکز تجاری، فروشگاه های زنجیره ای و تبلیغات و بازاریابی مستقیم از راه های ماندگاری در بازار است که به شرکتهای بزرگ و صادرکنندگان نمونه کشور توصیه میشود.
جناب آقای رضازاده
رایزن محترم بازرگانی کشور درعراق
باسلام واحترام
ضمن تشکر از مساعی وتلاش های بی وقفه جنابعالی درخصوص توسعه تجارت کالاهای کشورمان به بازار عراق وماندگاری دراین بازار به استحضار میرساند به هر روی فرآیند حضور دربازارهای صادراتی ازجمله بازار با اهیمت کشور همسایه جمهوری عراق که ازبسیاری جهات بخش اعظمی از مردم آن قرابت های فراوانی با مادارند دارای شرایط ونیازمند برداشتن گام های گوناگونی است که هریک دیگری را تکمیل میکنند. مرحله ورود به بازار ،فاز معرفی واخذ سهم ازبازار ومرحله ماندگاری وبهره گیری از سهم رقبا هریک شرایط ، برنامه وکارکردمخصوص به خود را طلب میکنند. اگر درمقطعی فروش درب کارخانه پاسخگو بود یا درگام بعدی فروش وتحویل کالا درنقطعه صفر مرزی ، امروز دیگرچنین رفتارهایی بابازار جوابگو نبوده ولذا نتیجه این میشود که به مرور سهم بازار کالاهای ایرانی ازاین بازار کم وکمتر خواهدشد.
دراین مورد خاص نگارنده چون مدتی ازنزدیک شاهد عملکرد صحیح شرکت کاله دربازار عراق بوده ام شهادت میدهم که این شرکت معظم با برنامه جامع وهدفمند دراین بازار گام برداشته ، هزینه نموده وحتی درمواردی زیان داده اما با نگرشی کاملا استراتژیک با بازار برخورد نموده است . اگر امروز مجموعه کاله درصدد سرمایه گذاری وتولید دربازار باشد جای تعجب نیست چون مراحل قبل از آنرا بااقتدار طی نموده ومدتی است که با صرف هزینه بسیار راسا به دپو وتوزیع محصول دربازار همت گماشته وانصافا امروز نام کاله درجای جای عراق شناخته شده میباشد که جای تقدیر وخداقوت گفتن به این برند پرافتخار داخلی است والبته الگو برداری سایر تولیدکنندگان وبرندهای کشور از این اقدام شایسته.
نهایتا اینکه بدون حضور مستقیم وموثر دربازار صادراتی توقع بهره گیری ازمزایای بازارآنهم بصورت مستمر وپایدار،انتظاری بی مورد و نامعقول است که درکوتاه ترین زمان ممکن که تصور آنراهم نمیکنیم با ازدست دادن سهم بازار نتایج خود را نمایان خواهد نمود.
با آرزوی موفقیت برای کلیه برندهای ایرانی دربازارهای صادراتی