افزایش ریسک حمل در دریای سرخ باعث تغییر استراتژی شرکتهای حمل و نقل شد

افزایش اختلالات حمل و نقلی در دریای سرخ، باعث شده است حدود 18 شرکت کشتیرانی بین المللی مسیر کشتی‌های خود را از دریای سرخ تغییر داده و مسیر طولانی تری را از طریق دماغه امید نیک (جنوبی ترین نقطه قاره آفریقا) انتخاب کنند. این امر منجر به افزایش مدت سفر و افزایش بیش از دو برابری هزینه‌های حمل و نقل شده و نگرانی‌هایی را در مورد شکل گیری موج جدید تورم جهانی، کاهش حجم تجارت جهانی، آسیب به حاشیه سود ناخالص خرده فروشان و زنجیره‌های تامین موجب شده است

تحلیلگران اقتصادی و متخصصان زنجیره تامین و حمل و نقل در گفتگو با الشرق الاوسط به تشریح وضعیت موجود پرداختند:

نشمی الحربی، مدیر اجرایی خدمات لجستیکی شرکت بین المللی «ال مدیفر» در این زمینه گفت: تنش های امنیتی در دریای سرخ، وضعیت نه چندان مساعد اقتصاد جهانی را بدتر می‌کند چراکه پس از بحران همه گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، کاهش و توقف کشتیرانی از دریای سرخ، زنجیره تامین را با اختلالات جدی مواجه خواهد کرد. وی معتقد است: افزایش هزینه‌های حمل و نقل در سال 2024 بر اقتصاد جهانی تأثیر منفی خواهد گذاشت و در افزایش هزینه‌های تولید بازخورد خواهد داشت، چراکه شرکت ها برای حمل مواد خام و اجزای لازم برای عملیات تولید به حمل و نقل دریایی متکی هستند که این امر منجر به کاهش سود، افزایش قیمت محصولات و کاهش تجارت جهانی می‌شود. کاهش حجم تجارت جهانی و تولید ناخالص داخلی جهانی، افزایش بیکاری و نرخ بالای تورم جهانی را در پی خواهد داشت که منجر به کاهش قدرت خرید افراد و افزایش فشارها بر دولت ها خواهد شد.

پیش بینی میشود افزایش هزینه‌های حمل و نقل در سال 2024، بیشتر بر بخش های صنعتی مانند خودرو، الکترونیک، صنایع غذایی و پوشاک و بر بخش های مصرفی مانند خرده فروشی، رستوران‌ها، هتل ها، گردشگری و کشاورزی تأثیر خواهد گذاشت.

یکی از متخصصین لبنانی زنجیره تامین و حمل و نقل، در مورد تصمیم شرکت های بین المللی کشتیرانی برای تغییر مسیر و نتایج آن گفت: آبراه دریای سرخ و تنش‌های ژئوپلیتیکی در آن برای اقتصاد جهانی حائز اهمیت است، زیرا توقف کشتیرانی در دریای سرخ  و تغییر مسیر، به کندی حمل و نقل از شرق به غرب و بالعکس منجر می‌شود. مسیر دریایی جایگزین (دماغه امید نیک)، حدود 14 روز زمان سفر و 3000 مایل مسافت بیشتر را بهمراه دارد.

ترافیک کشتیرانی در دریای سرخ در ماه دسامبر شاهد کاهش شدید 66 درصدی در مقایسه با ماه قبل بود، زیرا میانگین تعداد کانتینرهای ارسال شده روزانه به 200 هزار کانتینر در مقایسه با 500 هزار کانتینر در نوامبر رسید. این کاهش در سال های اخیر بی سابقه بوده است چراکه نشان دهنده پایین ترین میزان تردد در این آبراه از سال 2016 است.

وینسنت کلرک، رئیس شرکت بزرگ کشتیرانی «A.P. Moller-Maersk» هشدار داد که بازگشایی مسیر تجاری مهم دریای سرخ ممکن است ماه‌ها طول بکشد و این امر تهدیدی جدی برای اقتصاد جهانی، شرکت ها و مصرف کنندگان است.

آخرین داده‌های مربوط به شاخص تجارت کیل که توسط موسسه کیل آلمان در دسامبر 2023 منتشر شد، نشان داد حملات انصارالله یمن در دریای سرخ باعث کاهش حجم کانتینرهای حمل‌ کالا به نصف یا کمتر از 60 درصد شده است. تجارت جهانی نیز در دوره نوامبر تا دسامبر 2023 حدود 1.3 درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، جابه‌جایی کالا از طریق کانال سوئز در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش داشته است. اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز، در اظهاراتی گفت که درآمد این کانال به دلار از ابتدای سال 2024 نسبت به سال 2023، بالغ بر 40 درصد کاهش یافته است. وی تصریح کرد: تعداد کشتی‌های عبوری از کانال سوئز در سال جاری تاکنون به 544 کشتی کاهش یافته است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 777 کشتی بوده است.

پست بعدی

پیش بینی رشد 1.7 درصدی اقتصاد لبنان در سال 2024

چ فوریه 7 , 2024
گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی (GDP) لبنان در سال 2023 به میزان 0.2 درصد کاهش یافته است و انتظار می رود در سال 2024 به میزان 1.7 درصد و در سال 2025 به 3.8 درصد افزایش یابد. سازمان ملل متحد گزارش چشم انداز اقتصاد […]

معرفی نویسنده

ابراهیم محمدرضازاده

رایزن بازرگانی ایران در لبنان و رایزن سابق ایران در عراق