وضعیت مطلوب امنیت غذایی لبنان


   هنگامی‌که جنگ غزه در 7 اکتبر سال گذشته آغاز شد، نگرانی‌های زیادی درخصوص گسترش دامنه جنگ به لبنان و حمله به فرودگاه و بنادر این کشور و به خطر افتادن امنیت غذایی در سطوح مختلف جامعه ایجاد شد. پس از بسته شدن چند ساعته فرودگاه بیروت در پی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری این کشور در دمشق، دوباره سوالات و نگرانی‌هایی در خصوص امنیت غذایی لبنان در صورت گسترش دامنه جنگ به لبنان از سوی برخی مقامات دولتی مطرح شد.  

   این سوالات و نگرانی‌ها در نشست مشورتی نجیب میقاتی، نخست وزیر با وزرا مطرح شد. در این نشست، آقای محمد ابوحیدر مدیرکل وزارت اقتصاد و تجارت لبنان (به نمایندگی از وزیر اقتصاد و تجارت لبنان بدلیل حضور وی در نشست سالانه بانک جهانی در امریکا) از ذخیره و عرضه  مطمئن مواد غذایی به مدت سه ماه خبر داد.

   ابوحیدر در نشست خبری توضیح داد که امنیت غذایی سه رکن دارد: دسترسی به غذا، تهیه آن و امنیت غذایی. وی بر اساس این معادله توضیح داد: دلیل در دسترس بودن مواد غذایی برای یک دوره سه ماهه ناشی از تلاش واردکنندگان برای واردات مقادیر زیادی است که درحال حاضر بیش از مقداری است که معمولاً در ماه مبارک رمضان وارد کشور می‌شود.

   ابوحیدر گفت در مورد مشتقات نفتی یک کشتی بارگیری شده با سوخت تخلیه شد و در حال حاضر ذخیره بنزین برای 15 روز و گازوئیل برای 12 روز کافی است. ذخیره گاز خانگی برای مدت 5 هفته است و در این بخش کشتی‌ها به صورت منظم وارد بنادر لبنان می‌شوند.

   وی تاکید کرد: تا زمانی که بنادر به طور عادی کار می‌کنند و تا زمانی که امکان انتقال پول به خارج از لبنان برای تأمین مالی کالاهای وارداتی وجود داشته باشد، هیچ نگرانی برای تامین و عرضه کالاهای اساسی وجود ندارد.

https://tinyurl.com/56yvdr8r

پست بعدی

کاهش رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه در پیش بینی صندوق بین‌المللی پول

پ مه 9 , 2024
 کاهش رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه در پیش بینی صندوق بین‌المللی پول    صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در بحبوحه چالش‌هایی که با آن روبه‌رو است، ضعیف باقی بماند. این صندوق در ارتباط با میزان رشد این اقتصاد منطقه، پیش‌بینی خود در […]

معرفی نویسنده

ابراهیم محمدرضازاده

رایزن بازرگانی ایران در لبنان و رایزن سابق ایران در عراق