فعالیت های لبنان در حوزه نفت و گاز در سال 2023 و چشم انداز سال 2014

 

لوری‌هائیتی، کارشناس نفت و گاز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، بر اساس شرایط سیاسی و اقتصادی لبنان به بررسی و مقایسه فعالیت های این کشور در حوزه نفت و گاز در سال 2023 و چشم اندازهای پیش رو پرداخته است.

طبق ارزیابی این کارشناس، عملکرد لبنان در بخش نفت و گاز در سال 2023 بطور کلی خوب بوده است. وی در ارزیابی نکات مثبت پرونده نفت و گاز لبنان در سال 2023 به نکات زیر اشاره می‌کند:

تکمیل عملیات اکتشافی و به دست آوردن اطلاعات مربوط به بلوک های نفتی حتی اگر منفی باشند.

ارائه پیشنهاد برای بلوک های 8 و 10  از سوی ائتلاف سه شرکت (توتال فرانسه، انی ایتالیا و قطر انرژی) به دولت لبنان.

در مورد نکات منفی پرونده نفت و گاز لبنان در سال 2023، لوری‌هائیتی به مورد زیر اشاره می‌کند:

خروج ائتلاف سه شرکت از بلوک 4 و بسنده کردن به بلوک 9 . از این رو، در سال 2023 در بلوک 4 هیچ فعالیتی انجام نشد.

این کارشناس حوزه نفت گاز، همچنین به بررسی انتظارات و چشم انداز بخش نفت و گاز لبنان در سال 2024  بر اساس شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور پرداخته است. از نظر وی، با توجه به اینکه هیچ گونه تحولی در پرونده اصلاحات در ادارات دولتی لبنان مشاهده نمی‌شود و همچنین با توجه به اینکه هیچ برنامه یا چشم انداز مشخصی برای پیشرفت اقتصادی وجود ندارد، انتظارات از بخش نفت و گاز لبنان نمی‌تواند مثبت باشد. وی در این زمینه معتقد است: اگر دولت لبنان قادر به انجام اقدامات مثبتی در جهت اصلاحات اداری نباشد، این امر بر جذب شرکت های بین‌المللی جدید برای انجام فعالیت‌های نفتی در بلوک‌های دیگر تأثیر منفی خواهد گذاشت.

لوری‌هائیتی در مورد انتظارات خود از روند فعالیت نفتی لبنان  در سال 2024 می‌گوید: اگر در مورد بلوک های 8 و 10 نتیجه ای حاصل نشود، انتظار می رود که دولت در سال 2024 تصمیم خود را اتخاذ کند و مجوز برای جذب شرکت‌های جدید صادر کند. البته تصمیم دولت برای صدور مجوز ورود شرکت ها جدید، بستگی به عملکرد و تصمیم  ائتلاف سه شرکت درخصوص پرونده بلوک 9 دارد که آیا می خواهند آن را رها کنند یا همچنان به فعالیت اکتشافی خود ادامه دهند

وی همچنین در خصوص تاثیر وضعیت امنیتی کشور و درگیری حزب الله با رژیم صهیونیستی بر پروژه‌های نفت و گاز در سال 2014 می‌گوید: در حال حاضر هیچ فعالیت نفتی در جنوب انجام نمی‌شود، تمام عملیات اکتشافی تکمیل شده و چاه بسته شده است، بنابراین هیچ تهدیدی برای آن وجود ندارد. آنچه قابل توجه است این است که حزب الله از زمان درگیری تاکنون یک بار هم تهدید به حمله به میدان کاریش یا سکوهای نفتی اسرائیل نکرده است. این بخشی از توافق برای تعیین مرزهای دریایی بوده، بنابراین پایبندی به قواعد درگیری همچنان وجود خواهد داشت و تهدیدی متوجه بخش نفت و گاز لبنان نخواهد بود.

https://lebanoneconomy.net/

پست بعدی

رتبه منطقه ای و جهانی لبنان در شاخص بهترین کشورها

ج ژانویه 5 , 2024
بر اساس آخرین گزارش یک آژانس رسانه ای آمریکایی، لبنان در شاخص بهترین کشورها در منطقه غرب آسیا در جایگاه ششم و در سطح جهان در جایگاه 85 قرار گرفت. ملاک ارزیابی گزارش مذکور، شاخص های زیر عنوان شده اند: – کارآفرینی (وزن این شاخص به نسبت کل 14.13%): ارتباط […]

معرفی نویسنده

ابراهیم محمدرضازاده

رایزن بازرگانی ایران در لبنان و رایزن سابق ایران در عراق